بیان معنوی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حدیث ناب

10 مرداد 1398 توسط فاطمه محمدي قهدريجاني

من طلب شی ناله او بعضه

هرکس هرچیزی را طلب کند به همه ی آن یا حداقل به قسمتی از آن میرسد……

امیرالمومنین

 علی 

علیه السلام 

 نظر دهید »

استاد پناهیان

28 اردیبهشت 1395 توسط فاطمه محمدي قهدريجاني

در قلب انسان، هیچ محدودیت و معذوریتی برای تکلیف نیست/ اصل ارزش‌ها با قلب است

حجت الاسلام پناهیان:

در قلب انسان هیچ محدودیتی برای تکلیف وجود ندارد و هیچ عذری هم پذیرفته نمی‌شود. مثلاً شما باید از آدم‌های بد، بدتان بیاید. کسی نمی‌تواند بگوید: «مرا معذور بدارید از اینکه از آنها بدم بیاید!» البته شاید بشود کسی را معذور داشت که علیه آن آدم بد، قیام نکرده(مثلاً به‌خاطر اینکه توان و امکانش را نداشته) ولی نمی‌شود معذور داشت که از او تنفر هم نداشته باشد! باید از دشمن اسلام و اولیاء خدا تنفر داشت. اینجا دیگر معذوریت و محدودیتی وجود ندارد.

اصل ارزش‌ها با قلب انسان است: آن رفتاری ارزش دارد که دو تا خصوصیت داشته باشد: 1- از قلب سالم نشأت گرفته باشد 2- بر قلب انسان تأثیر مثبت گذاشته باشد و قلب را لایق دریافت هدایت الهی کرده باشد؛ کمااینکه می‌فرماید: «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»(عنکبوت/69)

و آن علمی ارزش دارد که: 1- از یک انگیزۀ الهی نشأت گرفته باشد. 2- بر قلب انسان تأثیر مثبت بگذارد. کسی که علم را برای فخر و مباهات، یاد بگیرد، علمش ارزش ندارد و برکت ندارد. چون علمش نور ندارد. علمی ارزش دارد که از یک گرایش خوب، نشأت گرفته باشد. و علمی ارزش دارد که بر روی گرایش آدم تأثیر بگذارد، و الا مصداق این آیه می‌شود: «مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً»(جمعه/5).


 نظر دهید »

لطفاً فلسفه خواندن نماز میت را شرح دهید، با استدلال از قرآن کریم و روایات.

28 اردیبهشت 1395 توسط فاطمه محمدي قهدريجاني

 

 

همان‌گونه احترام به مسلمان زنده واجب است، لازم است مرده او نیز مورد تکریم و احترام قرار گیرد؛ لذا در شرع اسلام احکامی؛ مانند غسل، کفن و دفن و خواندن نماز بر بدن او واجب شده است.
در ارتباط با فلسفه نماز میت، امام رضا(ع) می‌فرماید: «اگر کسی بپرسد؛ چرا مأموریم که بر مردگان خود نماز بخوانیم، گفته می‌‏شود؛ براى این‌که به درگاه خدا شفیع میت شویم و آمرزش او را از خداوند بخواهیم؛ زیرا که هیچ وقتى از اوقات، میت محتاج‌‏تر از لحظه پس از مرگ نیست که شفاعت شود و از براى او طلب مغفرت و آمرزش کنند».[1]
بنابر این، طلب آمرزش و دعا برای کسی که از دنیا، به سوی عالم برزخ و سرای آخرت راهی شده، دلیل تشریع نماز میت می‌باشد. از همین رو است که نمازگزاران پس از تکبیر سوم براى مردان و زنان مؤمن دعا کرده و بعد از تکبیر چهارم بویژه براى میّت دعا می‌کنند.

[1]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج ‏2، ص 113، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق.

 

 

 نظر دهید »

جملاتی ناب از قران کریم

28 اردیبهشت 1395 توسط فاطمه محمدي قهدريجاني

فرز و زرنگ باش.یادت باشد که شیطان دوست دارد تو خمود و کسل باشی

سوره ی مبارکه ناس

کسی هست که مقصود همه است.هیچکس هم شبیه او نیست.تو او را می شناسی

سوره ی مبارکه اخلاص

هرچیزی یک نشانه دارد.این که تو بعداچه طور ادمی می شوی هم نشانه هایت هست.مواظب خودت باش.

سوره ی مبارکه فلق ایه۱

 نظر دهید »

چرا هیچ نشانه‌ی مستقیمی از وجود خدا نیست؟ چرا پرسیدن در مورد خدا و وجودش حرام است؟

28 اردیبهشت 1395 توسط فاطمه محمدي قهدريجاني

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »

احادیثی از ائمه اظهار در مورد شیعه

28 اردیبهشت 1395 توسط فاطمه محمدي قهدريجاني

 


حدیث (1) امام على عليه‏السلام:

شيعَتُنَا المُتَباذِلونَ فى وِلايَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فى مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فى اِحياءِ اَمرِنا اَلَّذينَ اِن غَضِبوا لَم يَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم يُسرِفوا، بَرَكَةٌ عَلى مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا؛
شيعيان ما كسانى ‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏ كنند، در راه دوستى ما به يكديگر محبت مى‏ نمايند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به ديدار هم مى ‏روند. چون خشميگين شوند، ظلم نمى ‏كنند و چون راضى شوند، زياده روى نمى ‏كنند، براى همسايگانشان مايه بركت اند و نسبت به هم‏نشينان خود در صلح و آرامش اند.

كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 236 و 237



حدیث (2) امام حسين عليه السلام :

إنَّ شيعَتَنا مَن سَلِمَت قُلوبُهُم مِن كُلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ و َدَغَلٍ؛
بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.

مجموعه ورام ج2 ، ص106 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج65، ص156

 

 نظر دهید »

عکس های زیبا

07 بهمن 1394 توسط فاطمه محمدي قهدريجاني

                                                                                                                       

 

 

 

                                                                                                                                  

 نظر دهید »

خدا بصورتی زندگی مارا اداره میکند که حسابش دست ما نیاید

05 دی 1394 توسط فاطمه محمدي قهدريجاني

حجت‌الاسلام پناهیان:
خدا به صورتی زندگی ما را اداره می‌کند که حسابش دست ما نیاید! خودش می‌فرماید: «یرزقه من حیث لایحتسب» روزی بندگان خوب خودم را از طریقی که فکرش را نمی‌کند می‌رسانم.
یعنی حساب کار و مدیریتش را دست بندگان خوبش

ادامه »

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

بیان معنوی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • عقاید اسلامی
  • سیاسی
  • سردار همدانی
  • هفته بسیج
  • استاد پناهیان
  • بسیج
  • برجام
  • امربه معروف
  • عقاید اسلامی
  • تاریخ اسلام
  • اعتقادی
  • سیاسی
    • انتخابات
  • مذهبی
  • جملات ناب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس